Titulní obrázek


Konec dopravním zácpám?

Dopravní zácpy na silnicích trápí každého řidiče. Automobilky se snaží vymyslet systém, který by je minimalizoval. Společnost Honda jej nyní vymyslela. Řidič je nucen k plynulejší jízdě, tím je následně zvýšena i průměrná rychlost. Snížení spotřeby je samozřejmé. Systém se již využívá v praxi v Itálii a Indonésii.

Audi vynalezla Travolution, Volvo zase tzv. autovlaky. Honda nyní objevila způsob, jak zlepšit plynulost dopravy a snížit spotřebu paliva. Její systém je funkčně asi nejjednodušší a výsledky se v praxi ukáží snad brzy. Systém Travolution sleduje ve městě intenzitu dopravy na jednotlivých úsecích a pomocí výpočtů se snaží odhadovat, jaká bude hustota dopravy v nejbližších minutách. Aktivním řízením semaforů se pak snaží předejít tvorbě kolon. Travolution umí řidiči  na displeji ukázat, kdy na nadcházejícím semaforu naskočí zelená, následně mu vypočítá rychlost jízdy, kterou k ní akorát dojede. Úspora paliva činí asi 15 %.

Systém Hondy ale spočívá v nabádaní řidiče k plynulejší jízdě. Pomocí adaptivního tempomatu a případně i dat na serverech pak auto řidiči poradí, jak má zrovna jet, aby jeho jízdní chování nepřispívalo k vytváření dopravních zácp. Řidiči si však za dopravní zácpy mohou často sami hlavně prudkým brzděním. Tento systém bude jednoduše sledovat, jak rychle řidič akceleruje a brzdí a vzhledem k okolním podmínkám, které bude monitorovat pomocí radaru adaptivního tempomatu. Poté mu doporučí jízdní styl upravit tak, aby například do kolony dojížděl plynule a tím nezpůsoboval další dopravní komplikace řidičům za sebou.

Dovoz a přihlášení vozidla: Aby bylo možné jezdit s dovezeným vozem, je nutné nové či ojeté vozidlo přihlásit do evidence. Musíte mít mimo jiné sjednané povinné ručení a na dopravním inspektorátu doložit originál zelenou kartu.

Auto může být také napojeno na speciální servery Hondy, odkud by mohlo získávat data o jízdním stylu ostatních řidičů. Při připojení tedy bude řídicí jednotka systému vědět, jak jede řidič Hondy například o kilometr vpředu a podle toho bude schopna doporučit jízdní styl i dalším řidičům. Systém se začal testovat v praxi v Itálii a Indonésii, tedy dvou zemích, kde má běžná doprava do plynulosti hodně daleko. V Itálii testy začaly v květnu, v Indonésii se má začít v červenci.

Cílem projektu je zavést na dálnicích takzvané silniční vlaky. Ty povede jeden profesionální řidič na začátku konvoje. Ostatní automobily sledují vzdálenost, rychlost a směr jízdy a upravují tyto parametry podle vozidla vpředu. Všechna auta jsou přitom zcela nezávislá a každé z nich může konvoj kdykoliv opustit. Úspora paliva při jízdě v konvoji má být asi 20 % a výhodou je i zvýšená bezpečnost provozu. Ovšem, problémem bude, jestli automobilka opomněla, že systém závisí jen na řidiči. Může jej totiž i ignorovat.