Titulní obrázek


Honda má šetrné zelené tlačítko

Řidiči ekologických aut jsou nyní motivování k velmi šetrné jízdě. O ekonomice jízdy Vás nyní informují i barevná podsvícení u budíků, modře nebo zeleně. Ovšem pokud umíte jezdit tzv. na spotřebu, systém se Vám moc nevyplatí.

Tyto motivační systémy se objevují u vozů hybridních nebo elektrických, kde si jednotlivé režimy ovládáte tlačítkem. Jde o nastavení vozu ve prospěch dynamiky nebo ekologie. Nyní se takové tlačítko prvně objevuje i u auta se spalovacím motorem. Systém EcoAssist automobilka Honda začala používat už u hybridního modelu Insight. V takovém módu vůz preferoval pohon na elektromotor a ten spalovací měl být podle nastavení jaksi upozaděn.

Pokud si pořizujete nové vozidlo nezapomeňte na jeho pojištění. Pojištění vozidla se skládá se zákonného pojištění vozidla, tedy z povinného ručení a z havarijního pojištění vozidla. Informace o typech pojištění, spoluúčastech či připojištěních najdete na specializovaném serveru Srovnávač.cz. Naleznete zde také online kalkulačku povinného ručení.

Tento systém po aktivaci zaprvé zprostředkuje řidiči zpětnou vazbu o tom, jestli je jeho styl jízdy ekologický – pozná to podle změny podbarvení rychloměru, a zároveň dojde k úpravě systému řízení tak, aby bylo dosaženo co nejnižší spotřeby paliva. Například jde o systém klimatizace, tempomatu, řízení motoru apod. Kromě zbarvení přístrojové desky všechny vyjmenované systémy zvládne ovládat řidič sám, na nastavení klimatizace a tempomatu přece není třeba extra zelený ovladač.

Výkon motoru zůstává nezměněn. Ovšem u benzínových motorů dojde k optimalizaci řízení škrticí klapky, v oblasti malého až středního sešlápnutí je zcela eliminováno řidičovo nervózní sešlapávání plynového pedálu, díky čemuž lze dosáhnout nižší spotřeby paliva. Samozřejmě jsme zatím nedodali to nejdůležitější. Tedy kolik zelené tlačítko dokáže ušetřit paliva. Je to velice individuální a liší se to od jízdního stylu řidiče. Velmi nespořivým řidičům tento systém dokáže ušetřit až 12 procent paliva, pro spořivé řidiče, kteří jezdí takzvaně na spotřebu, už takový vliv mít nebude.

Zmíněná maximální 12procentní úspora paliva je v případě kombinované spotřeby civicu asi půl litru na sto kilometrů, pokud vycházíme z normovaných údajů o kombinované spotřebě. Když budeme počítat, že litr paliva vyjde zhruba za 40 korun, jde o úsporu dvaceti haléřů na kilometru.